Spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spory spadek liczby obsłużonych kontenerów w Porcie w Gdyni

Duży spadek ilości obsłużonych kontenerów w Porcie w GdyniPort w Gdyni z uwagi na bardzo blisko położony port w Gdańsku nie ma łatwej sytuacji. W szczególności że konkurent z sąsiedztwa postawił bardzo wysoko poprzeczkę, w w minionych latach wiele zainwestował, i to wszystko sprawiło, że kilku klientów zdecydowało się na zmianę. Taką sytuację doskonale pokazywać będą statystyki. W roku 2015 na terenie terminala przeładowano o 120 tysięcy mniej typowych kontenerów w nawiązaniu do poprzedniego roku, co daje 25-procentowy spadek. Spory spadek miał także drugi terminal w Gdyni, z kolei w nim było to na poziomie niecałych dwunastu procent. Widać więc świetnie, że póki co Gdynia została trochę w tyle w porównaniu z sąsiadującym Gdańskiem. W ciągu poprzedniego roku paru większych armatorów podjęło współpracę z DCT, także nowi armatorzy zaczynający transporty w nasz region Europy wybierają raczej Gdańsk. Wszyscy wiedzą, że istnieje cały czas konkurencja, szczególnie jeśli porty leżą obok siebie, ale zaczynają się podnosić głosy o tym, że sytuacja jednak nie jest dobra.

Duży wpływ na dzisiejszą sytuację Gdyńskiego portu mają spóźnione projekty powalające na obsługę jednostek o największym załadunku. Do tej pory nie zwiększono głębokości kanału, co przyczynia się do tego, że będzie niemożliwe obsłużenie najdłuższych kontenerowców, pomimo tego że infrastruktura w porcie może na to pozwolić. To była jedna z głównych przyczyn przejścia kilku armatorów do Gdańska, gdyż ich statki zwyczajnie nie mogły dopłynąć do terminala z powodu kanału o niedostatecznej głębokości. Oprócz tego na sytuację taką nałożyło się embargo z Rosją i znaczne spowolnienie chińskiej gospodarki, i w rezultacie wyniki były takie jakie były. Portowe władze są przekonane, że kolejny rok przyniesie jednak znaczne odbicie. Zakończono bowiem kilka trwających od trzech lat projektów, które miały przygotować terminale na bezpośrednie przyjmowanie dużych kontenerowców. Znaczącemu powiększeniu i modernizacji uległ park maszynowy, znacznie unowocześniono też place składowe i wykonano specjalistyczne oprogramowanie pomagające w zarządzaniu całym portem.