Pełen energii rozwój portu Gdańskiego znacznym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Ożywiony rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w EuropieOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku osiąga kolejne rekordy w przeładunkach, a szybkość zmian zaskakuje wszystkich. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęły się prace przy tym projekcie, to nikt nawet nie marzył o czymś takim. W końcówce lat dziewięćdziesiątych zainicjowano ideę powstania w Gdańsku prawdziwego kontenerowego terminala, gdyż już wtedy zauważono duży potencjał w morskim transporcie. Do wykonania tak ambitnego zadania wybrano spółkę DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku została rozładowana pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się bardzo dynamiczny rozwój portu. Jednym z najważniejszych etapów na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniej obsługi statków które przypływają z Azji. Dzięki temu port w Gdańsku już w roku 2010 uzyskał 180-procentowy wzrost, dołączając tym samym do grona najdynamiczniej rosnących się portów na z całego świata. Tak dynamiczny wzrost wcale się nie skończył, i kolejne lata również skończyły się sporym sukcesem.

Dalszy z milowych kroków nadszedł rok później, gdy do portu zaczęły przypływać najdłuższe wtedy jednostki mające ładowność ponad 15 tysięcy TEU. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do nielicznego klubu portów głębokowodnych w Europie, co otworzyło mnóstwo nowych możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę jego świetną lokalizację. Port Gdański jest zlokalizowany w tak korzystnym miejscu, że obsługiwać może całą Europę Środkową i Wschodnią, i w stu procentach korzysta z takiej możliwości, obsługując coraz większą ilość towarów transportowanych przez Bałtyk. Minione dwa lata to kolejne wzrosty, co już obecnie pozwala na konkurowanie ze wszystkimi dużymi portami tego regionu, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak podkreśla w wywiadach jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, władze portu chcą, aby jeszcze bardziej umocnić pozycję, i żeby to się udało są planowane następne istotne projekty. Tak więc dzięki temu rozpoczęła się budowa drugiego kontenerowego terminala, którzy znacząco powinien powiększyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsłużenie dużo większej ilości kontenerów.