Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Najważniejszym sposobem transportu towarów między Chinami a Europą są potężne jednostki kontenerowe, które jednorazowo mogą pomieścić na swoim pokładzie nawet kilkanaście tysięcy typowych kontenerów. Morski przewóz ma sporo zalet, jest bardzo bezpieczny, tani, a dobrze rozwinięta infrastruktura portowa daje rzeczywiście duże możliwości na obsługę towarów. Lecz jego podstawowym minusem będzie czas, ponieważ najczęściej na przepłynięcie drogi między portami potrzeba parę tygodni. Z tego też powodu spedytorzy szukają różnych pomysłów na zwiększenie szybkości transportu ładunków, na przykład wykorzystując do tego kolej. Jak się okazuje, transport odpowiednio przygotowanymi składami ma liczne zalety, jakie będą się przyczyniały do jeszcze większej jego popularności. Przede wszystkim duże znaczenie ma czas, w niejednym przypadku klienci nie będą mogli tak długo oczekiwać na zamówione towary, więc decydowali się na znacznie droższe paczki lotnicze. Obecnie podróż kolejowego składu między Chinami a Europą może potrwać co najwyżej piętnaście dni, a przy tym jest o jedną trzecią tańsza od aeroplanu.

Pierwsze połączenia bezpośrednie pomiędzy Chinami a Polską zostały uruchomione już w 2013 roku, składy transportowały kontenery do Łodzi, a potem wracały puste. W bieżącym roku w czerwcu zrobiony został następny istotny krok w handlowej wymianie pomiędzy Azją a Europą, to znaczy w symboliczny sposób został otwarty współczesny Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił towarowy pociąg który jechał z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w dwudziestu dwóch kontenerach elektronikę użytkową i samochodowe części. Otwarcie w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Pociąg zaczął podróż z miasta początkowego 8 czerwca zeszłego roku i po przebyciu kilkunastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróży zameldował się w Warszawie. Dużo będzie wskazywać na to, że ta trasa może być chętnie wybierana przez kontrahentów, ze względu na szybkość przewozu i stosunkowo niskie koszty. Poza tym nasze firmy dokładają starań, aby kontenery nie wracały puste jak do tej pory, lecz wypełnione polskimi produktami spożywczymi, przykładowo sokami, owocami czy wszelakimi słodyczami. Dzięki temu koszty transportu kolejowego zostaną znacznie zmniejszone, dając jeszcze lepszą konkurencyjność składom kolejowym.